Saturday, 2 February 2013

Takda Ilmu tapi Berlagak Banyak Ilmu. >.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh. Kaifahalukum?. Alhamdulillah Ana bikhair. Syukur ke Hadrat Ilahi kerana limpah kurniaNya kita dapat lagi hidup didunia yang fana' dan dapat lagi hirup O2 ( oksigen ) yang segar lagi bugar. Okey hari ini ana sembang2 atau berkongsi ilmu tentang orang yang berlagak ada ilmu banyak atau lebih tepat lagi suka condem orang lain. Okey ada seorang nie yang berlagak banyak ilmu. dah la berlagak lepas tu sombong plak tu merendah2kan orang lain. Nama dye dirahsiakan. Pada suatu hari lelaki ini datang kat skolah ana dan bagi tazkirah. So dye cerita la serba sedikit ilmu yang dia ada. ketika dye cerita/tazkirah, tak tahu la dia sedar atau tidak sedar sedang menghina sunnah Rasulullah S.A.W. Dia kata begini " Tak payah pakai serban yang besor macam tayar vespa tu, pakai serban ala kadar je." ada ke patut dia kata begitu?. Kita tahu ke Serban Rasulullah itu besar mana kerana dalam Kitab Syamail Muhammad ada mengatakan serban Rasulullah S.A.W itu sepanjang 12 hasta,21 Hasta wallahu'alam. Kita tengok pula Ulama tersohor iaitu Imam Syafie.ketka beliau menyeberang padang pasir, ketika itu beliau memakai serban besar.Serban Besar ini banyak kelebihannya. bukan serban kecik itu tak ada kelebihannya. samaje just ada advantages dia kat situ. So sebelum kita nak cakap satu benda, sila guna akal yang baik bukan guna lutut. lepas tu dia cakap yang sedara dye macam Pak Syeikh, Janggut panjang kebawah tapi anaknya tak tutup aurat.?. boleh ke kita condem orang macam tu. Wahai Saudara2 Saudari2 ana yang dikasihi lagi disayangi Allah, Iman itu tidak boleh diwarisi dan tidak boleh di kongsi. Kalau dye kata sebegitu, nampak sangat dye tidak baca sirah Nabi2 terdahulu. Kita lihat pada Zaman Nabi Nuh A.S. Baginda berdakwah selama 900 tahun tapi hanya sedikit sahaja pengikutnya. Isteri Baginda dan anak Baginda juga tidak turut sama menyertai Agama Allah. Itu Nabi. Kita ni manusia. So Tak perlulah kita condem2 orang sebegitu.Okeylah setakat itu sahaja ana mahu kongsi bersama antum, jika ada salah info atau maklumat atau ada yang silap sila tegur ye. Yang Baik itu Datang Dari Allah , Yang buruk itu datang daripada Ana sendiri.Wallahu'alam Ana akhiri dengan 2 rangkap pantun. Kerana Pulut Santan Tersepai, Kerana Mulut Aqidah Tergadai. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh.!! Syukran Keatas kesudian antum membacanya :D

Friday, 1 February 2013

Kawan Jenis Apakah Aku ini??

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh. Hari ini ana nak cerita tentang masalah ana sahaja, maaf takde ilmu yang nak dik0ngsikan cuman nak kongsi masalah ana ngan antum semua. Antum ada kawan yang antum anggap sebagai bestfriend antum tapi kawan antum tu tak anggap antum nie sebagai kawan dye. Antum buat baik dengan kawan antum nie tapi dye cuma mengambil kesempatan sahaja keatas diri antum?. Ape Perasaan Antum?. Waktu kawan dye minta tolong temankan pergi ambil buku, dye temankan sambil sembang2 ngan kwan dye tapi time antum ajak dye teman , dye teman tapi macam segan je nak teman?.Ape Perasaan antum. ana bukan ape. just nak ckp skit .. ana sedih gak sebab kawan ana nie cuba amik kesempatan keatas ana. time susah baru nak cari contohnya kekusutan duit atau ada masalah besar. tapi time senang macam tak wujud je ana nie. aritu ana ajak dye teman ana gi amik buku kat kelas. tapi dye macam nak taknak je teman, kalau teman mesti rr jalan sekali tapi ni berasing. Malu ke nak teman ana?. Takut orang kata "Jambu"??... Manusia ni mulut takley nak tutup. ada je yang tak betul kat mata mereka. time tu ana rasa kesal gak dye buat macam tu kat ana. Kalau dye malu nak berkawan ngan ana. ana tak kesah just gtaw je kat ana.. tapi nie time orang ramai ada di sekeliling, tak tegur n tak sembang. sembang pown nak taknak je. tp time takde orang baru nak sembang. macam segan je nak sembang ngan ana di khalayak ramai. Takut digelar JAMBU la tu. Ana tak kesah pown. Memang Susah nak cari Kawan yang sebenar2 nak kawan ngan kita. Susah nak cari kawan time senang or susah dye ada untuk kita.. 1 dlm 100000000 orang kat dunia nie.. so Kena nilai dulu kawan nie. sepertimana "LukmanulHakim kata: Kalau anda nak cari sahabat sejati, duduk dengan dye selama 3 hari dan cuba bagi dye marah, tengok dye boleh tak tahan marah dye dengan kerenah kita, kalau tdak boleh , tinggalkan sahaja" . Oleh itu Jalinkan Hubungan Silaturrahim anda Lillahi Taala. Barangsiapa yang memutuskan Silaturrahim, maka Doanya tidak akan diterima Allah. Barangsiapa yang menyatukan dan menghubungkan Silaturrahim mereka, maka umur mereka akan dipanjangkan insyaAllah. Wallahu'alam. Syukran kerana dapat berkongsi masalah dan dengar cerita ana nie. Assalamualaikum warahmatullahi Wabarokatuh. :D